
In mijn vorige artikel heb je kunnen lezen hoe ik mij heb voorbereid op mijn eerste keer bikepacken richting Martelange (Belgische Ardennen). Hoe zagen mijn overnachtingen eruit, welke tassen gebruikte ik en wat zat hierin? Vandaag vertel ik graag wat meer over de kilometers die we hebben gemaakt en wat ik de volgende keer anders zou doen.
Vanuit Zevenbergen (nabij Breda) rechtstreeks naar Martelange is ongeveer 320 kilometer fietsen met 1.566 hoogtemeters. Om dit in één dag te doen, leek mij iets teveel van het goede. We hebben er daarom voor gekozen om deze kilometers uit te smeren over twee dagen en wat mooie, nieuwe paden te ontdekken.
Etappe 1: van Zevenbergen naar Mechelen (NL) – 174km met ruim 600 hoogtemeters
Het leuke van deze eerste etappe is dat we langs verschillende highlights zijn gefietst. Al vaker had ik foto’s voorbij zien komen van ‘’fietsen door de bomen’’ en ‘’fietsen door het water’’ in Belgisch Limburg. Zeer fotogenieke plekken en leuk om een keer geweest te zijn. We waren er nu op een donderdagochtend en het was rustig. Toch lees je dat het in de weekenden het behoorlijk druk kan zijn. Houd hier dus rekening mee. Na deze highlights zijn we richting Maastricht gefietst en hebben we nog wat hoogtemeters gepakt in Zuid-Limburg. We hebben overnacht in een herberg in Mechelen (Limburg).

Etappe 2: van Mechelen (NL) naar Martelange (BE) – 174km met ruim 1.500 hoogtemeters
Er stond een pittige rit met flink wat hoogtemeters op de planning voordat we bij het vakantiehuisje in Martelange zouden aankomen. Gelukkig beloofde het een mooie, zonnige dag te worden. Vanuit Mechelen zijn we eerst richting Aken (Duitsland) gereden en vanuit daar hebben we het Vennbahn-fietspad gepakt richting St. Vith. We hebben 75km over een heel fijn geasfalteerd fietspad gereden met heel veel groen om ons heen. Dit was het perfecte fietspad om snelle kilometers te maken in een prachtige omgeving. Komoot, dank je wel!
We hadden overigens nog nooit van de Vennbahn gehoord, maar al snel kwamen we erachter dat het Vennbahn-fietspad tot één van de langste tot fietspad geconverteerde spoorlijnen in Europa behoort (in totaal 125km lang). Vanuit St. Vith zijn we richting Bastenaken gefietst. Toen we een fietspad zagen aangeduid met daarop Martelange, besloten we om van de vooraf gemaakte route af te wijken. We kwamen daar al snel op terug. Het fietspad was een gravelpad met behoorlijke stenen. Met racebandjes dus niet echt ideaal. Vervolgens hebben we toch maar weer de vooraf gemaakte route opgepakt, maar die stuurde ons over de N4. Een nationale weg waar auto’s met 90 tot 100 km per uur voorbij razen. Af en toe was er een vluchtstrook waar je kon rijden, maar niet altijd. Na ongeveer 10km op de N4 te hebben gefietst, waren we er klaar mee nadat we zagen dat er weer een stuk aankwam zonder vluchtstrook. We hebben de afslag gepakt waarna we toch weer op het gravelpad terecht kwamen. Safety first en gelukkig heel aangekomen in Martelange waar we een paar dagen konden bijkomen en nagenieten. En ons vervolgens weer konden opmaken voor de terugreis.
Fietsen in Luxemburg
Martelange ligt in België en grenst aan Luxemburg. Nog niet eerder had ik in Luxemburg gefietst, en als je er dan toch bent, en je goede verhalen hebt gehoord over het land, dan klim je toch met je zware beentjes weer op de fiets. Het was zeker geen straf! Vers asfalt, rustig en fijne afwisseling tussen meren, bruggen, bomen en akkers. Vooral de omgeving rond Bavigny en Kautenbach vond ik aantrekkelijk! Vanuit Nederland ga je al snel richting de Ardennen voor een fietsweekend waarin je hoogtemeters wil maken, maar Luxemburg is ook zeker aan te raden. Na 77km met wederom bijna 1.500 hoogtemeters in de benen was het in de middag tijd om te chillen, heel hard!
Na zaterdag nog gefietst te hebben, was het zondag rustdag (aanrader als je gaat bikepacken)! En die rustdag kwam goed uit. Met de Formule 1, Tour de France en het EK Voetbal hoefden we ons zeker niet te vervelen.
Etappe 3: van Martelange (BE) naar Bossut-Gottechain (BE) – 162km met bijna 1.900 hoogtemeters
Na het uitchecken begonnen we maandag aan onze terugreis van het bikepacken. Omdat de weersvoorspelling er voor de (vroege) ochtend er niet goed uit zag, zijn we wat later vertrokken. Vanuit Martelange zijn we eerst richting Dinant en Namen gefietst en vervolgens naar ons vooraf geboekte Bed & Breakfast in Bossut-Gottechain (onder Leuven). Wederom was de omgeving erg bosrijk en de plaatsen Dinant en Namen zijn aan te raden: erg karakteristieke en sfeervolle steden en perfect voor een lunchbreak. Vanuit Dinant naar Namur is het ook erg leuk en fijn fietsen met continue zicht op de Maas.

Maandagavond is geen topavond als je op ‘’restaurant wil gaan’’, zoals de Belgen het noemen. Er was veel gesloten in het dorp en onze benen hadden eigenlijk ook geen zin meer om te wandelen of op de fiets te springen. Gelukkig was de eigenaresse van de Bed & Breakfast zo vriendelijk om aan te bieden om bij de plaatselijke pizzeria onze bestelling op te halen die we op de kamer hebben opgegeten. ’s Avonds vooral lekker bijgekomen van de rit en ons opgemaakt voor de laatste dag.
Etappe 4: van Bossut-Gottechain (BE) naar Zevenbergen – 128km en 300 hoogtemeters
We hebben lekker uitgeslapen en genoten van het heerlijke ontbijt voordat we ons klaarmaakten voor onze laatste rit. Deze dag leek op papier een eitje, maar de benen voelden behoorlijk zwaar wat natuurlijk niet heel gek is na de afgelopen dagen. Ook aan de billen kon je merken dat ze al behoorlijk wat kilometers hadden afgelegd. Toch was het een fijne rit. Recht door studentenstad Leuven en veel fietspaden langs het water kwamen we weer aan in het geliefde Brabant. Het was een fantastische ervaring en ik weet zeker dat de tassen vaker onder/aan de fietsen worden gehangen voor een volgende keer bikepacken.
Een volgende keer bikepacken: dit zou ik anders doen
Het bikepacken was een top avontuur en ik zou het op deze manier zo nog een keer doen. Echter, heb ik wel gemerkt dat fietsen met bagage een stuk pittiger is én al helemaal als er hoogtemeters gemaakt moeten worden. De gemiddelde snelheid die je normaliter haalt op de racefiets, is bijna niet te doen met 6 tot 8 kg aan bagage. Ook weet je vooraf niet altijd op wat voor paden je beland en hoe het onderhoud van deze paden is. Houd hier dus rekening mee met het plannen van je reis.
Met de eerste drie etappes zaten we tussen de 6 á 7 uur in het zadel en bij de laatste net geen 5 uur. Voor een volgende keer zou ik de voorkeur geven aan max 5 á 6 uur in het zadel. Dit geef je de ruimte om ’s ochtends rustig op te starten, een gezellig terrasje te pakken onderweg, eventueel te schuilen als het met bakken uit de lucht komt en al het andere waar je tegenaan kan lopen, zoals fietstechnische problemen onderweg (gelukkig niet gehad). Ook kan je dan nog iets van de plaats zien waar je overnacht en geeft het je iets meer rust. Ik was erg blij met onze paar dagen in Martelange. Met zulke lange tochten is een rustdag zeker geen overbodige luxe. Mocht je geen rustdag willen, kies dan voor kortere etappes.
Ik hoop dat ik met dit artikel je hebt kunnen inspireren voor het maken van je eerste bikepacking trip. Lijkt jou het leuk om eens te gaan bikepacken?
Tekst: Margot