
Het lijkt mij al een tijd zo gaaf: alleen met je fiets en de essentiële dingen op pad, geheel zelfvoorzienend, van A naar B te fietsen om nieuwe gebieden en paden te ontdekken. Slapen midden in de natuur en helemaal tot rust komen. Op pad met de fiets en de (hoog)nodige spullen heet bikepacking. Het ultieme gevoel van vrijheid als je het mij vraagt. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit écht gekampeerd en hou van comfort. Waar te beginnen? In dit artikel lees je hoe ik, samen met mijn vriend, mij hebt voorbereid op ons eerste bikepacking avontuur.
Overnachtingen
Je hoeft natuurlijk niet gelijk in een bivi tent (een wind- en waterdichte hoes waarin je kunt slapen) onder de sterrenhemel te liggen. Als ik erover nadenk lijkt me dat zo avontuurlijk, maar tegelijkertijd ook mega spannend. We hebben ervoor gekozen om op pad te gaan zonder tent en slaapzak en gebruik te maken van andere overnachtingsmogelijkheden. We hadden een leuk vakantiehuisje geboekt in Martelange (Belgische Ardennen nabij de grens van Luxemburg).
Vanuit de omgeving van Breda zijn we eerst naar Zuid-Limburg gefietst, waar we hebben overnacht in een herberg, om vervolgens naar Martelange te fietsen. Op de terugweg hebben we overnacht in een Bed & Breakfast in een plaatsje onder Leuven om vervolgens weer naar huis te fietsen. Al met al waren we zes dagen van huis en dus moesten de nodige spullen mee, en jawel op de fiets.
Bikepacking tassen en inpakken
Voor deze mini-vakantie heb ik in mijn enthousiasme bijna alle tassen gekocht die mogelijk zijn. De hoofdregel bij bikepacking is ‘’less is more’’, maar het leek mij geen fijn idee om ruimte tekort te komen bij het inpakken. In het begin was het even ontdekken in welke tas je welke spullen het beste kunt opbergen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende verdeling. Er is geen goed of fout, maar dit werkte voor mij.
In de stuurtas (de tas die hangt aan je stuur) zaten mijn lichtste sneakers met daarin extra binnenbandjes. Bij de inhoud van deze tas kan je niet zomaar komen onderweg. In de tassenserie die ik heb aangeschaft kon je aan je stuurtas een ‘’accessory bag’’ vastmaken. Hier kan je wel makkelijk bij. Hierin zaten dan ook (lichte) spullen die handig zijn voor onderweg, zoals nóg een binnenbandje, wat snacks, (pin)pasjes en een paspoort. Het advies is om niet te zware spullen in deze tas te doen. Je hebt dan de kans dat de tas gaat hangen en tegen je wiel aan komt. Dit fietst niet fijn en je tas kan beschadigen.
In de frametas, deze hangt onder je bovenbuis, kun je het beste de zwaardere spullen stoppen, zoals een multitool en co2-patronen. Daarnaast vond ik het een perfecte plek om ook mijn elektronica en verzorgingsspullen (mini-varianten) in op te bergen.
Qua zadeltas kon ik kiezen tussen een inhoud van 9 tot 17 liter. Ik heb gekozen voor de grootste variant met de gedachte dat we wellicht in de toekomst langere tochten willen gaan maken. Als je de ruimte niet volledig benut, kan je de tas verder ”oprollen”. Zo heb je alsnog een compacte tas waarmee je op pad kunt. In deze tas zaten twee sets fietskleding, wat normale kleding als in één dunne joggingbroek, één rok, twee shirts, één trui en ondergoed/sokken. Daarnaast had ik 40ml aan vloeibaar wasmiddel mee, zodat ik elke dag met een schone fietsset de dag kon beginnen. Ik weet dat dit niet essentieel is, maar ik vind dit persoonlijk toch wel erg fijn.
Om te zorgen dat de zadeltas onderweg niet teveel zou ‘’zwiepen’’ heb ik onder mijn zadel een Woho Saddle Bag Stabiliser gemonteerd. Deze tip had ik gelezen op de website van Avontuur op Reis. Dit bleek ook erg handig te zijn voor het opbergen van mijn bidons. Door mijn kleine fiets in combinatie met de frametas kon ik die namelijk niet meer kwijt op de plek waar ze normaliter zitten.
Tot slot had ik nog een klein frametasje op mijn bovenbuis gemonteerd. Hierin zat wederom een binnenbandje en co2-patroon en een regenjasje. Vier extra binnenbanden was achteraf wellicht iets te veel van het goede, maar met de Belgische wegen weet je het nooit, toch? Uiteindelijk hebben we allebei geen lek gereden ondanks de af en toe erg slechte (gravel)paden.
Tip: de fiets- en normale kleding in mijn zadeltas had ik in vacuümzakken verpakt alvorens ze in de tas op te bergen. Ik vond dit zelf erg fijn werken. Dit bespaart wat ruimte zodat je de tas zo compact mogelijk kan houden.

Bescherming van je fiets
Tijdens een paar ritten op de fiets met alleen het kleine frametasje op de bovenbuis kwam ik erachter dat het tasje (lichte) lakschade had veroorzaakt. Door de wrijving van de tas op het frame en op de plekken waar de straps zaten, was mijn lak gaan glimmen. Ik baalde hiervan, want mijn fiets was splinternieuw. Ik heb dit toen laten herstellen. Om er voor te zorgen dat dit niet nog een keer zou gebeuren, ben ik op zoek gegaan naar een goede manier om mijn fiets te beschermen.
Uiteindelijk heb ik gekozen om, op de plekken waar schade zou kunnen ontstaan, paint protection film aan te brengen. Dit is een transparante, onzichtbare, en zelfherstellende beschermfolie die je fiets (of auto) ook beschermt tegen steenslag en krassen. Het kost best wat energie en tijd om het goed aan te brengen, maar het werkt wel. Ik weet dat een fiets een gebruiksvoorwerp is, maar ik ben wel zuinig op mijn spullen als dat kan.
Ik hoop dat ik met dit artikel je praktische tips heb kunnen geven voor je eerste bikepacking trip. Lijkt jou het leuk om eens een bikepacking trip te maken?
Tekst: Margot