Blijf op de hoogte van Vrouwen die Fietsen

Wil jij op de hoogte blijven van onze plannen voor komend seizoen? Schrijf je hieronder dan in en je ontvangt als allereerste een mailtje.

Tips tegen koude handen en voeten tijdens het fietsen

Tips tegen koude handen en voeten tijdens het fietsen

Het is winter! De temperaturen kunnen rond het vriespunt liggen en even snel buiten fietsen doe je niet 1, 2, 3. Voor je op pad kan gaan, ben je een half uur bezig om je van top tot teen in te pakken om de kou te trotseren. Je moet er wat voor over hebben, maar vooral in deze (corona)tijd is het voor mij de moeite waard. Een frisse neus halen is toch wel heel erg fijn. Maar die koude tenen en vingers? Zo vervelend! Als je hier last van hebt, kunnen ze je het fietsplezier goed ontnemen. In dit artikel deel ik tips om koude handen en voeten tijdens het fietsen tegen te gaan. 

Koude voeten

Het eerste half uur gaat het bij mij vaak wel, maar daarna worden mijn tenen kouder en kouder. Ik kan trappen wat ik wil, maar ook met een hogere hartslag worden mijn tenen niet meer warm. Afgelopen zondag was weer zo’n dag. De temperatuur bleef rond het vriespunt (de gevoelstemperatuur lag nog een stuk lager) en ik dacht goed voorbereid te zijn. Dunne sokken, wollen sokken, MTB-schoenen en vervolgens nog eens dikke, winddichte overschoenen. En nog steeds koude tenen! Hoe dan?

Daarvoor had ik al verschillende andere opties geprobeerd, zoals het wikkelen van aluminiumfolie om mijn voorvoet en/of een boterhamzakje om mijn voeten (sokken). Ik had het idee dat de aluminiumfolie en het boterhamzakje mijn tenen warmer hield dan de keuze van afgelopen zondag, maar dat had achteraf gezien meer te maken met het feit dat ik door mijn sokkenkeuze te strak in mijn schoen kwam te zitten. Mijn bloedsomloop was hierdoor niet goed met als gevolg mega koude voeten! 

Mijn tip voor warme voeten in de winter: kies een maatje groter qua schoenen. Zo houd je ruimte over om dikke (wollen) sokken aan te trekken, zonder dat je voeten in de schoen knellen. Sokken met merinowol is aan te bevelen. Deze zijn lekker warm, maar wel ademend. Naast goede sokken is het gebruik van overschoenen essentieel. Zonder overschoenen heb je gegarandeerd koude tenen. Kies voor een water- en winddichte overschoen met een goed isolerend vermogen. Normaal gesproken houd ik mijn tenen op deze manier warm met (gevoels)temperaturen van 0 tot 5 °C.

Omdat mijn tenen afgelopen zondag zo koud waren (gevoelstemperatuur -7 °C), heb ik mij laten verleiden tot de aanschaf van winterschoenen. Ze hebben een verhoogde sok, een 4-laagse zool, zijn dik gevoerd en wind- en waterdicht. Het belooft zelfs warme voeten bij vriestemperaturen van -5 tot -10 °C. Mij pakken ze niet meer. Als dit niet helpt met goede sokken (en eventueel overschoenen) dan weet ik het ook niet meer. Ik ga er vanuit dat dit sowieso dé oplossing gaat zijn om koude tenen met (extreem) koude temperaturen tegen te gaan. Op naar nog meer fietsplezier op hele koude (zonnige) dagen!

Koude handen

Persoonlijk heb ik niet zo snel last van koude handen. Met hardlopen draag ik bijvoorbeeld ook nooit handschoenen. Wel shirts/vestjes met lange mouwen zodat ik daar de eerste 5 á 10 minuten mijn handen in kan verstoppen. Als ik eenmaal aan het lopen ben, gaan die koude handen vanzelf over. Op de fiets draag ik wel handschoenen, want zonder krijg ik zeker koude vingers. De handschoenen die ik met koude temperaturen draag, is een gebreide handschoen met stretch die volledig water- en winddicht is, maar wel ademend. Dit werkt voor mij prima, maar dit kan bij anderen onvoldoende zijn. Ik hoor namelijk genoeg fietsers in mijn omgeving die last hebben van koude handen, terwijl ze goede, dikke handschoenen dragen. 

Bij het tegengaan van kou is laagjes normaliter altijd een goed idee. Je kunt in eerste instantie proberen om een plastic handschoentje (schoonmaak / ziekenhuishandschoentje) onder je handschoenen te dragen, maar dit helpt zeker niet voor iedereen en bij extreem koude dagen is dit waarschijnlijk onvoldoende als je snel last van koude handen hebt. Op (extreem) koude dagen kan je kiezen om een extra handschoen onder je dikke handschoenen aan te trekken. Je doet er dus verstandig aan om een iets grotere handschoen te kopen, zodat je hier ook ruimte voor hebt. Het is namelijk belangrijk dat je ruimte houdt ter bevordering van je bloedsomloop. Een handschoen van merinowol onder je dikke handschoen is een aanrader. Het is warm en het ademt. 

Daarnaast heb je ook nog de optie om te kiezen voor een want in plaats van een handschoen. Dan zitten je vingers bijelkaar en hierdoor blijven ze langer warm. Je hebt zelfs handschoenen die tussen een want en een gewone handschoen inzitten. Dus per twee vingers bijelkaar!

Persoonlijk

Ik ben er wel achter gekomen dat iedereen zijn eigen persoonlijke voorkeur heeft. De een heeft nu eenmaal sneller last van koude handen en voeten tijdens het fietsen dan de ander. Het is ook een kwestie van uitproberen wat voor jou helpt op koude dagen. 

Als tip kwam ik ook nog het gebruik van ‘’wandelwol’’ tegen en het gebruik van hand- en voetwarmers (dit verkopen ze bij o.a. Decathlon). Dit laatste betreft een extra warmtebron die ten minste 5 tot 6 uur warmte uitstraalt. Ik gebruik dit ook weleens op wintersport (heerlijk!). Het is niet een hele duurzame optie, maar koude tenen en/of vingers is ook niet alles. Toch? 

Heb jij last van koude handen en voeten tijdens het fietsen als het buiten zo (extreem) koud is? Wat is jouw ultieme tip om warm te blijven?

Tekst: Margot

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *