Blijf op de hoogte van Vrouwen die Fietsen

Wil jij op de hoogte blijven van onze plannen voor komend seizoen? Schrijf je hieronder dan in en je ontvangt als allereerste een mailtje.

Effectief trainen met The Sufferfest

Effectief trainen met The Sufferfest

Binnen trainen? Wie doet dat nou met plezier? Ik fiets in ieder geval veel liever buiten zodat ik van de omgeving kan genieten. Maar in de wintermaanden met slecht weer (regen) op een racefiets naar buiten is niet altijd even veilig. Het is donker, het wegdek is vaak spekglad en een valpartij ligt op de loer. Een groot voordeel van binnen trainen is dat je heel effectief aan je doelen kunt werken. Waar je buiten nog eens wordt opgehouden door stoplichten, verkeersdeelnemers of wat dan ook, kan je binnen een fijne, effectieve training afwerken. En tegenwoordig gaat dat bij mij toch wel met enthousiasme! In dit artikel vertel ik over het trainen met The Sufferfest.

In de wintermaanden maak ik gebruik van de trainingsapp The Sufferfest. Volgens mij is het een vrij onbekende app. Als ik kijk naar de feed van mijn Strava-account maken de meeste fietsers in mijn omgeving gebruik van de trainingsapp Zwift. Het verschil? Met Zwift fiets je met/tegen andere fietsers in een virtuele omgeving. Met The Sufferfest train je vooral met en tegen jezelf en heb je niet de groepsdynamiek die Zwift biedt. In dit artikel leg ik uit waarom ik gebruik maak van The Sufferfest.

Niet FTP maar 4DP

Allereerst een technisch verhaal over de app. De meeste trainingsapps zijn ingericht op je Functional Threshold Point (FTP). Dit is het maximale vermogen dat je 60 minuten vol kan houden. Door dit punt te weten kan je effectiever trainen. The Sufferfest gebruikt je Four-Dimensional Power (4DP) voor je trainingsbelasting. Hieronder vallen Neuromuscular Power (NP, 5 sec sprints), Anaerobic Capacity (AC, 1 min), Maximum Aerobic Power (MAP, 5 min) en je FTP (60 min). 

Waarom zou je hierin onderscheid willen maken, vraag je je mischien af? Als je in een groep traint, ken je vaak wel iemand die altijd alle sprintjes van de groep wint (hoog NP) of degene die uren op kop kan sleuren en iedereen laat afzien in het wiel (hoog FTP). Omdat alle vermogensniveaus op een andere manier je energiesystemen aanspreken, is het goed om te weten waar je sterke en zwakke punten liggen. Met The Sufferfest kan je effectief in de winter extra aandacht geven aan je zwakke punten, zodat je in het voorjaar een betere allround fietser bent. 

Om achter je sterke en zwakke punten te komen, is het raadzaam om de Fitness Test te doen. De app kan op deze manier jouw vier niveaus meten en deze vervolgens verwerken in de trainingen. Zodoende zal je nooit te licht of misschien nog wel erger te zwaar trainen. Heel eerlijk: deze test is niet mijn favoriet. Je gaat diep en probeert het maximale uit jezelf te halen om een zo juist mogelijke 4DP te kunnen vaststellen. 

Tip: Houd in de week voor zo’n Fitness Test al rekening houden met je belasting om een zo optimaal en eerlijk resultaat te behalen. Bereid je dus mentaal voor als je dit gaat doen en zorg voor een goede bodem. Ik zal hier binnenkort nog een artikel over schrijven.

Diverse trainingen

De trainingsapp biedt diverse trainingen aan in 11 verschillende categorieën, bijvoorbeeld een basis-, klim-, sprint, of duurtraining. De training die je kiest, is afhankelijk van je doel. Je kunt in de app ook complete trainingsschema’s laden voor specifieke doelen voor op de weg, MTB, gravel, CX en triatlons. Hierbij zal de app de trainingen op basis van je niveau en beschikbare tijd inplannen. 

Wat ik zo leuk vind aan The Sufferfest, is de afwisseling qua trainingen (vermogen, cadans, tijd) en de beelden die je tijdens het fietsen te zien krijgt. Als je aan het klimmen bent, zie je beelden uit de koers waarin een berg wordt beklommen met muziek die bij de cadans past. Bij een rustmoment krijg je juist ontspannende beelden te zien met rustige muziek om je hartslag weer snel omlaag te krijgen. Er zijn ook trainingen die niet worden ondersteund met beelden en muziek. Ideaal voor een rustigere training waarbij je ‘’gewoon’’ televisie wilt kijken of een podcast wil luisteren. 

Naast fietstrainingen ook trainingen op het gebied van kracht, yoga en mindfulness

Al eerder hebben we een artikel geplaatst over het belang van krachttraining. The Sufferfest biedt naast fietstrainingen ook alternatieve trainingen aan die belangrijk zijn voor een fietser, zoals krachttraining en yoga. Ik merk dat ik dit soort trainingen vaak als eerste oversla, maar de app was voor mij afgelopen winter een stimulans om wel 1 tot 2 keer in de week een krachttraining te doen. Nu ik dit artikel schrijf, krijg ik zin om dit weer op te gaan pakken. 

Mocht je beschikken over een SmartTrainer (dit is toch wel noodzakelijk om het maximale uit de app te halen) en nieuwsgierig zijn geworden naar de mogelijkheden van de app dan is het mogelijk om voor twee weken gratis een proefabonnement af te sluiten welke automatisch stopt na twee weken. Daarna zijn de kosten $14,99 per maand of $129,00 op jaarbasis. Wat je nog meer nodig hebt om fijn binnen te fietsen lees je hier.

Maken jullie gebruik van een trainingsapp? Welke heeft jullie voorkeur?       

Tekst: Margot    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *