Blijf op de hoogte van Vrouwen die Fietsen

Wil jij op de hoogte blijven van onze plannen voor komend seizoen? Schrijf je hieronder dan in en je ontvangt als allereerste een mailtje.

Motivatie om te blijven fietsen in de herfst en in tijden van corona

Motivatie om te blijven fietsen in de herfst en in tijden van corona

Waarschijnlijk herken je het wel: zodra het weer eerder donker wordt en de temperaturen onder de 20 graden duiken, hijs jij je liever in je joggingsbroek dan in je fietsoutfit. Kijk je liever een serie dan dat je een serie aan intervallen draait. Drink je liever een kop thee of een glas wijn dan sportdrank of water uit de bidon. En… gebruik je je lange fietssokken liever om je voeten en enkels warm te houden dan dat je ze gebruikt om er gesoigneerd bij te rijden. De transitie van de zomer naar de herfst is een feit, en door corona vallen veel sportieve doelen in het water. Hoe zorg je voor motivatie om te blijven fietsen in de herfst en in tijden van corona?

Train op vaste dagen 

‘’Weet je wat, ik doe de training morgen wel en ga vanavond lekker chillen’’, een bekend smoesje dat iedereen zichzelf goed kan verkopen. Zelf was ik ook een koningin in het verschuiven van trainingen. Als je de training later nog wilt doen, kost het je extra discipline en energie om een nieuw moment te vinden. Af en toe een training overslaan, omdat je moe bent of geen zin hebt is natuurlijk geen probleem (en juist goed!), maar vaak is het een terugkerende gewoonte die makkelijk op te lossen is. 

Om het jezelf gemakkelijk te maken en om gemotiveerd te blijven, helpt het om twee of drie vaste trainingsmomenten in een week te plannen. Wanneer je een routine te pakken hebt, ga je sporten ‘op de automatische piloot’ en denk je niet (vaak) aan het verschuiven van je trainingsmoment. Ga bijvoorbeeld iedere maandag om 19:00 voor een intervaltraining, iedere donderdag om 19:00 voor een krachttraining en iedere zaterdag om 10:00 voor een duurritje of duurloop. Zet de trainingen eventueel – net als alle andere afspraken in de week – in je agenda. Dat etentje met vriendinnen of een Netflix-marathon plan je dan niet op die maandag of donderdag, maar op een ander moment. Geloof mij, dit helpt enorm en bespaart je teleurstellingen. En… de trainingen die je extra doet zijn een bonus en voelen als een cadeautje!  

Ga fietsen met trainingsmaatjes (via onze facebookgroep) 

Samen ben je sterker dan alleen. Fietsen kun je prima in je eentje doen, maar is eigenlijk nog veel leuker met anderen. Door samen met anderen te sporten heb je een ‘stok achter de deur’: het is niet alleen leuker, maar je zegt je training ook minder snel af. Daarnaast hebben je fietsmaatjes vaak andere trainingsrondjes en leer je nieuwe wegen en misschien zelfs wel een nieuwe omgeving kennen. Wist je dat er via onze facebookgroep verschillende fietsgroepjes per regio zijn gevormd? Sluit vooral bij een groepje aan als je dat leuk vindt en deel je passie voor fietsen met andere meiden! Dit zorgt gegarandeerd voor extra motivatie om te blijven fietsen in de herfst.

Stel nieuwe doelen buiten je comfortzone 

Misschien zijn je sportieve doelen door corona in het water gevallen. Hoe jammer dit ook is, is dit natuurlijk ook de tijd om buiten je comfortzone te stappen, nieuwe dingen te proberen en te werken aan je ‘zwakke schakels’. Zo heb ik mijzelf het doel gesteld om iedere maandag en vrijdag in de gym te staan voor een krachttraining (side note: de afgelopen jaren heb ik geen krachttraining gedaan). Eerlijk is eerlijk, het is nog steeds niet mijn favoriete training, maar ik merk nu al dat ik enorme progressie heb geboekt wat heel motiverend werkt. Andere sportieve doelen zijn bijvoorbeeld: het leren rijden op een wielerbaan, het rijden van een lange toertocht, minimaal 3 keer per week sporten of trainen voor een triathlon. 

Probeer eens wat anders

We hebben een warme zomer achter de rug met temperaturen die ideaal waren voor (lange) fietsritten. Met de verandering van weersomstandigheden is het misschien even schakelen pak je wellicht minder graag of minder lang de fiets. Om het leuk voor jezelf te houden ook motivatie te vinden om te gaan fietsen in de herfst, zou je kunnen experimenteren met intervaltrainingen of zou je het fietsen kunnen afwisselen met andere disciplines. Zelf combineer ik het buiten fietsen graag met binnen fietsen, krachttraining, crosstraining en hardlopen. Maar wat dacht je van schaatsen, mountainbiken, zwemmen, yoga, triathlon of misschien zelfs wel fietsen op de wielerbaan?     

Geniet!

Maak er zelf een feestje van en geniet! Kies regelmatig voor een nieuwe route en ga op zoek naar de lekkerste appeltaart en koffie in de buurt. Geniet van de frisse en schone lucht, van de natuur en van de wegen die een stuk minder druk zijn. Heb je vooral geen zin om tegen de wind in te beuken? Reis dan met de trein tegen de windrichting in naar een andere locatie en beuk met wind mee naar huis. Wedden dat het je een kick geeft! 😉              

Wat doe jij om gemotiveerd te blijven? Hoe zorg je voor motivatie om te blijven fietsen in de herfst?

Tekst: Iris

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *