24   246
6   268
8   572
4   265
5   410
11   550
3   288
17   256
21   492
12   336

Je racefiets onderhouden: hoe doe je dat?

Je racefiets onderhouden: hoe doe je dat?

Je racefiets, je trots, je baby! Daar wil je natuurlijk goed voor zorgen. Maar hoe doe je dat eigenlijk: je racefiets onderhouden? In deze blog deel ik tips voor de basis onderhoud van je racefiets. Op deze manier blijft je baby in topconditie en kan je hem zo lang mogelijk gebruiken. 

Je racefiets onderhouden direct na je rit:

  • Schoonmaken van het frame

Start met het schoonmaken van je frame. Wanneer je tijdens je rit geen regen hebt gehad, is wat stof eraf halen met een droge stofdoek voldoende. Was het wel slechter weer? Spuit je fiets dan af met een tuinslang of gebruik een natte dikke spons om zand en modder weg te poetsen. Er bestaan ook ‘shampoo’s’ voor je frame om hem extra mooi te laten glimmen. Droog je fiets af met een handdoek, maar laat je ketting en ‘smeer-onderdelen’ nog even met rust.

  • Ketting ontvetten, schoonmaken en insmeren 

Is je ketting nat? Begin dan eerst met een droge stofdoek om hem droog te maken en de grootste viezigheid eraf te halen. Neem nu een nieuwe droge doek en doe daar eventueel wat ontvettingsmiddel op. Poets hiermee je ketting, je voorbladen, de casette en de derailleurwieltjes. Dit doe je door de doek stevig om de ketting te vouwen en daarmee je ketting in ‘achteruit richting’ te bewegen. Wees niet te ruw, maar je mag best wel wat kracht zetten. Doe je doek in de lengte tussen alle schijven van de casette en draai ook hiermee achteruit. Probeer de derailleurwieltjes met de doek te omvatten en achteruit te trappen met je pedalen om ze te laten draaien. Vergeet voor het binnen en het buitenblad niet. Je ketting is nu droog, ontvet en schoon. Tijd om hem opnieuw in te vetten. Je wil namelijk geen hele droge ketting, dit zorgt voor een piepend geluid tijdens het fietsen en laat het soepel draaien. 

Kleine beurt tussendoor:

  • Buitenbanden checken en verwisselen

Kijk regelmatig voor of na je rit je banden even na. Zitten er kleine steentjes of andere dingetjes in die voor een lekke band kunnen zorgen? Haal die er dan uit. Wanneer de buitenbanden verslijten, neemt het risico op lekke banden toe. Wanneer je buitenband is afgevlakt (hoekig in plaats van rond), hij vol zit met gaatjes en ‘taai’ oogt of de speciale ronde gaatjes niet meer zichtbaar zijn is het tijd om je buitenband te vervangen. 

  • Stuurlint vervangen & stuurdoppen

Je stuurlint vervangen wanneer die niet meer mooi is doe je waarschijnlijk voornamelijk voor het uiterlijk, maar hey, het oog wil ook wat. Bekijk wel altijd goed of je stuurdoppen er nog inzitten. Deze zijn namelijk belangrijk voor de veiligheid. Wanneer je ten val komt en je stuur in je buik prikt zal er met stuurdoppen niet zoveel gebeuren. Zitten deze er niet meer in dan zal je stuur als een soort perforator door je buik gaan. 

  • Remblokjes vervangen

Voor je eigen veiligheid en de veiligheid van anderen wil je natuurlijk goed kunnen remmen. Je kunt snel stilstaan mocht ander verkeer je niet zien, kunt snel anticiperen wanneer je in een groep fietst en zorgt ervoor dat je in een afdaling bij kunt remmen. De remblokjes vervangen doe je eenvoudig met een kleine schroevendraaier. Je draait de schroefjes eruit, schuift de oude remblokjes eruit en schuift de nieuwe erin. Schroefjes weer aandraaien en je bent klaar. Let op! Remblokjes hebben een kleine kromming om je wiel te volgen, het goede remblokje moet dus wel op de goede manier op de goede plek komen. Je voor- en achterwiel maken geen verschil. 

  • Schroeven en boutjes aandraaien en/of invetten 

De onderdelen zijn gemaakt op het gemiddelde gebruik. Van een ritje over een hobbelige weg zullen dus dan ook niet alle schroefjes lostrillen. Controleer wel even of alles nog goed zit. Je balhoofd zit wat verstopt, maar dit is één van de belangrijkste om regelmatig even te checken. Op internet vind je hier verschillende filmpjes voor. 

Grote beurt:

  • Fietsenmaker!

Eerlijk? Voor echt groot onderhoud ga je waarschijnlijk het liefst naar je fietsenmaker. Deze heeft er het meeste verstand van en de juiste gereedschappen bij de hand. Zo gaat mijn fiets ieder jaar in de winter naar de fietsenmaker om weer helemaal fris het nieuwe seizoen in te kunnen. 

  • Liever zelf doen? 

Vind je het leuk om toch zelf aan de slag te gaan? Afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je maakt zou je je ketting kunnen vervangen, je casette vervangen,  je kabels opnieuw kunnen doortrekken en je lagers kunnen vervangen.  

Lukt het jou om je racefiets te onderhouden?

Tekst: Maartje

2 Reacties

  1. Suzanne
    augustus 20, 2020 / 3:12 pm

    hi Maartje, hoeveel euro ben je kwijt aan een beurt bij de fietsenmaker en wat doet die dan (ongeveer)? Groetjes, Suzanne

  2. augustus 24, 2020 / 9:47 am

    Hoi Suzanne,

    De fietsenmaker waar ik heenga heeft in de wintermaanden vaak een ‘winter onderhoud pakket’ voor racefietsen. Ze doen dan alles voor een grote beurt en mijn fiets is daarna altijd weer klaar voor een nieuw jaar vol kilometers. Een prijs durf ik zo even niet te noemen, maar ergens tussen de €100 en €150? Per fietsenwinkel zal de inhoud van het pakket en de prijs waarschijnlijk verschillend zijn.

    Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *