3   276
5   202
28   227
6   217

Inspirerend fietsverhaal: vriendinnen door fietsen

Twee vrouwen die fietsen. Met dezelfde hunkering naar avontuur. Ongeveer een jaar geleden trapten Manon en ik ons eerste rondje samen. Het was het begin van een bijzondere vriendschap: vriendinnen door fietsen.

Een klein jaar geleden had ik twee weken vrij van mijn werk. Mijn oorspronkelijke plannen veranderden plotseling, waardoor ik niets te doen had. Bijna iedereen was aan het werk en dus besloot ik een doel voor mezelf te stellen. Ik heb mezelf uit mijn comfortzone gehaald door duizend kilometer te gaan trappen met zoveel mogelijk nieuwe mensen tijdens mijn vakantie.

Manon en ik volgden elkaar al een tijdje op Instagram en hadden af en toe wat contact. We spraken af om samen een rondje op de racefiets te gaan doen. Waar andere mensen hadden afgezegd in verband met een hittegolf, vond Manon het geen probleem om midden op de dag met vijfendertig graden te gaan fietsen. Een goed begin: ze was even fanatiek als ik. Tijdens dat eerste rondje klikte het meteen. Er zouden nog talloze rondjes volgen.

Tijdens een koffiestopje in Rotterdam in mei tijdens een van de provincie ritten
(Zeeland-Zuid-Holland)

De maanden erna leerden we elkaar steeds beter kennen tijdens koffieritjes. Ik heb het gevoel dat ik volledig mezelf kan zijn bij haar. Waar ik het bijvoorbeeld bij veel mensen moeilijk vind om af te zien en diep te gaan tijdens een fietsrit, kan ik dat met Manon wel goed. We hebben hetzelfde tempo en we bleken dezelfde hunkering naar avontuur te hebben. Toen ik een georganiseerde fietstocht van tweehonderd kilometer tegenkwam, twijfelde ik niet en vroeg ik haar mee. En zo geschiedde.

In februari op een enorm grijze en regenachtige zaterdag vertrokken we voor onze eerste lange rit. We dachten dat de eerste helft van de tocht het zwaarst zou worden in verband met het nodige klimwerk dat we moesten verzetten, maar niets bleek minder waar. Halverwege de rit begon het te regenen en stormen. We moesten nog ruim drie uur met forse tegenwind naar het eindpunt fietsen. Manon kreeg precies op dat moment een hongerklop. Ik heb haar kilometerslang uit de wind gehouden. En toen ik het tijdens het laatste uur zwaar kreeg, heeft zij mij erdoorheen gesleept. Samen zijn we naar de finish gereden. Het begin van een mooie vriendschap was geboren.

Voor 2020 had ik grootse fietsplannen, waarvoor ik al maanden aan het trainen was. Ook Manon had haar doelen gesteld. Helaas moesten deze worden uitgesteld vanwege het uitbreken van het coronavirus. Zonder groot fietsdoel was ik bang mijn motivatie te verliezen. Daarom bedacht ik iedere maand een uitdaging. Het kan niet gek genoeg: in plaats van de ander af te remmen, gooien we er nog een schepje bovenop. Ze zei een keertje tegen me: โ€˜je wordt ooit nog eens mijn dood met deze uitdagingenโ€™. Een mooier compliment kun je me niet geven! ๐Ÿ˜‰

Regenachtig 100 km rondje Drenthe tijdens onze vakantie

Zo hebben we in april we onze eerste monsterrit gedaan: 325 kilometer door Limburg. In mei hebben we in vier ritten elke provincie van Nederland aangetikt. Tijdens onze vakantie in juni zijn we opnieuw het land in getrokken hebben we in twee weken in elke provincie honderd kilometer gefietst. Juli stond in het teken van klimmen: dat betekende toffe ritten in ons geliefde Limburg, maar ook een tripje naar de Eifel en de Ardennen. Voor augustus staat er opnieuw een allesovertreffende monsterrit op de planning.

Een tikkie zenuwachtig, maar vooral met eindeloos enthousiasme gaan we samen iedere keer het avontuur aan. Steeds opnieuw komen we met prachtige herinneringen thuis. En we zijn nog lang niet uitgefietst: inmiddels houden we een lijstje bij met toffe dingen die we nog willen doen. Mijn band met Manon is opgebloeid op de fiets en wordt sterker en dieper na iedere rit. Ze is mijn fietsmaatje, maar eigenlijk veel meer dan dat. Naast onze avonturen op de fiets, delen we lief en leed met elkaar. En daar ben ik ontzettend dankbaar voor.

Dankjewel Leandra (en Manon) voor dit inspirerende fietsverhaal. Heb jij ook vriendinnen gekregen door het fietsen? Laat jouw verhaal hieronder achter in een reactie! Heb jij een ander inspirerend fietsverhaal om te delen? Laat het ons weten!

Tekst: Leandra Bisschops (@happiestcycling)