Blijf op de hoogte van Vrouwen die Fietsen

Wil jij op de hoogte blijven van onze plannen voor komend seizoen? Schrijf je hieronder dan in en je ontvangt als allereerste een mailtje.

7 x tips voor fietsen in warm weer

7 x tips voor fietsen in warm weer

Deze week is het volop zomer in Nederland! Vandaag gaan we de 30 graden aantikken en ook de komende dagen wordt het zomers warm. Het is dan natuurlijk heerlijk om op de fiets te stappen. Maar waar moet je op letten? We geven in dit artikel een aantal tips voor als je gaat fietsen in warm weer!

1. Bescherming tegen de zon

Natuurlijk moet je jezelf goed beschermen tegen de felle zon. Dit begint met zonnebrandcrème. Je kunt hiervoor gewone merken gebruiken, maar inmiddels zijn er ook voldoende crèmes op de markt speciaal voor sporters. Dit is zeker aan te raden om te voorkomen dat het binnen een paar minuten van je hoofd, armen en benen afdruipt doordat je gaat zweten. Naast deze vorm van zonbescherming is ook het dragen van een zonnebril/fietsbril een must. Kies hiervoor de juiste glazen, zodat je ogen beschermd worden tegen het felle licht.

2. Vocht

Wanneer je gaat fietsen in warm weer betekent dat zweten. Heel veel zweten. En al het vocht dat je eruit zweet, moet je ook weer aanvullen. Bij een vochttekort kun je namelijk veel minder goed presteren. Neem altijd voldoende water of sportdrank mee tijdens je fietsrit. Als het heel warm is, zou je een bidon per halfuur leeg moeten drinken. Je kunt eventueel een mespuntje zout toevoegen aan je water, omdat je veel zouten verliest tijdens het zweten. Een manier om te checken hoeveel je eigenlijk hebt gezweet, is door het gebruik van je weegschaal. Ga voor en na je rit op de weegschaal staan. Het verschil in gewicht (plus het vocht dat je tot je hebt genomen tijdens het fietsen) is de hoeveelheid vocht dat je bent verloren. Ook na een toiletbezoekje kun je erachter komen of je voldoende hebt gedronken. Is je urine donker gekleurd? Dan heb je te weinig gedronken.

3. Voeding

Hoewel je soms door de warmte geen trek hebt in eten, is het wel heel belangrijk. Juist bij warm weer moet je voeding tot je blijven nemen. Denk van te voren goed na over wat je meeneemt tijdens je fietsrit. Niet alle reepjes of gels blijven helemaal goed in de warmte. We hoeven niet uit te leggen dat een reepje met chocola erin geen aanrader is. Ook andere reepjes kunnen smelten of simpelweg minder lekker smaken. Houd hier rekening mee! Meer over wat en hoeveel je moet eten tijdens het fietsen, lees je hier.

4. Juiste tijdstip

Sporten op het heetst van de dag is niet aan te raden. Sommige mensen kunnen wellicht goed tegen de warmte, maar voor je lichaam is het niet erg gezond. Je lichaamstemperatuur kan te hoog oplopen en daar ga je je vaak niet beter door voelen. Probeer dus je tijdstip aan te passen. Vroeg in de ochtend fietsen of een avondrit plannen is verstandiger! De zon is dan minder fel en daarnaast heb je ook nog iets meer aan je dag. Win-win!

5. Kleding

Wanneer je gaat fietsen in warm weer, moet je ook rekening houden met je kleding. Donkere kleuren zijn niet prettig als het heel zonnig is, omdat dit nog warmer aanvoelt. Kies dus voor meest lichte kleuren die je in je kast hebt liggen. Ook kun je ervoor kiezen om een ondershirt te dragen. Hoewel het misschien tegenstrijdig klinkt, kan een speciaal ondershirt voor warm weer ervoor zorgen dat het zweet transporteert en je lichaam hierdoor op temperatuur blijft.

6. Aanvullen

Eigenlijk moet je na iedere rit je tekorten aanvullen, maar zeker wanneer het warm is. Wanneer je veel zweet, verlies je naast vocht ook allerlei mineralen en elektrolyten. In veel sportvoeding zitten deze mineralen en elektrolyten al verwerkt. Mocht je niet specifiek gebruik maken van sportvoeding, is het aan te raden om na je training dit aan te vullen. Zo zijn er bijvoorbeeld tabletten op de markt met elektrolyten. Los dit op in een glas water en je voelt je weer helemaal fit. Ook kun je na je fietsrit natuurlijk wel wat eiwitten en koolhydraten gebruiken. Vergeet deze niet aan te vullen. Meer over voeding na je training lees je hier.

7. Luister naar je lichaam

Tot slot is het heel belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Het kan zijn dat je hartslag door de warmte al wat hoger is dan normaal, dat je eerder vermoeid bent of dat je last krijgt van de warmte. Pas je training dan aan! Het is niet aan te raden om hele intensieve trainingen te doen wanneer het warm is. Gezondheid boven alles!

Ga jij komende dagen fietsen in warm weer? Heb je nog aanvullende tips?

Tekst: Japke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *