12   298
14   223
5   200
8   261
84   345
8   262
10   247
8   208
12   303
7   289

Het kopen van een eerste racefiets: 8 tips

Het kopen van een eerste racefiets: 8 tips

YES! Je wilt beginnen met wielrennen. Tof! Maar een eerste racefiets kopen: hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Wij delen heel graag onze tips voor het kopen van een eerste racefiets.

1. Bepaal je budget

Racefietsen zijn er in allerlei verschillende prijscategorieën. Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je zelf wilt. Over het algemeen zijn racefietsen niet heel goedkoop, maar een goede eerste (nieuwe) racefiets kun je zeker aanschaffen vanaf 1000 euro. Daaronder heb je vaak kwalitatief gezien een iets minder goede fiets. Mocht je 1000 euro iets teveel vinden, kun je natuurlijk kijken naar een goede tweedehands optie. Ook daarop kun je nog heel veel fietsplezier beleven. Het is belangrijk om jezelf vooraf af te vragen wat je over hebt voor een nieuwe fiets. Wat is je budget?

2. Ga naar een fietsenzaak

Laat je goed adviseren wanneer je een racefiets gaat kopen. Daarvoor kun je het beste op zoek gaan naar een fietsenzaak bij jou in de buurt. Het is fijn als ze gespecialiseerd zijn in racefietsen en ook meerdere merken verkopen. Op deze manier kun je een goede vergelijking maken en ook meerdere modellen proberen. Wij raden het niet aan om online een eerste racefiets te kopen.

3. Materiaal

Het is belangrijk dat je vooraf nadenkt over het frame. Welk materiaal zou je graag willen? Er zijn meerdere mogelijkheden. Je hebt frames van staal (zwaar), titanium (iets lichter), aluminium (iets lichter) of carbon (licht). De meeste racefietsen voor beginners zijn van aluminium en dat is helemaal prima. Het is goedkoop, maar wel erg sterk. Mocht je iets meer te besteden hebben, is carbon een optie. Dit is lichter materiaal. Het nadeel van carbon is dat het een stuk kwetsbaarder is.

4. Framemaat

De framemaat is heel belangrijk wanneer je een eerste racefiets gaat kopen. In iedere gespecialiseerde fietsenzaak kan dit gemeten worden. De framemaat is niet enkel je lichaamslengte, maar ook de verhouding tussen je benen en je bovenlichaam zijn van belang. De één heeft een langere bovenbuis nodig dan een ander. Ook is er nog verschil mogelijk in stuur- of zadelpen. Al deze details moeten goed opgemeten worden. De juiste framemaat is belangrijk, omdat je dan veel comfortabeler op je fiets zit en minder snel last krijgt van pijntjes of blessures.

5. Afmontage

Nu begint het iets technischer te worden en haken de meeste vrouwen af. Toch vinden we ook dit onderdeel belangrijk wanneer je een eerste racefiets gaat kopen. De afmontage van een racefiets gaat over de remmen, versnellingen en wielen. Je hebt verschillende opties: Shimano, Campagnolo of SRAM. Binnen deze drie varianten zijn er ook nog allemaal opties. Het liefst heb je de hele afmontage met een complete groepset, maar bij beginnersfietsen wordt dit weleens gemixt. Dat schakelt soms iets minder gemakkelijk, maar als beginner merk je hier wellicht minder van. Ook in de afmontage heb je heel veel verschillende prijzen. Shimano is meestal de goedkoopste en meest basic groep, Campagnolo is iets duurder en tot slot heb je SRAM. Ook is er een mogelijkheid om te kiezen voor elektrisch schakelen. Echter zouden we dit een beginner niet aanraden.

6. Wielen

De meeste racefietsen in lagere prijscategorieën hebben relatief zware wielen in het frame. Dat is helemaal niet verkeerd wanneer je een beginner bent. Mocht je nog wat budget over hebben, kun je kiezen voor een duurdere wielset, bijvoorbeeld van carbon. Maar nogmaals: carbon is kwetsbaar en gaat minder goed samen met velgremmen. Ook kun je nog kijken naar de hoogte van de velg in de wielen. Hoe hoger de velg, hoe sneller je kunt fietsen. Dit is namelijk meer aërodynamisch. Echter geldt dit pas indien je snelheden haalt, die hoger zijn dan 40 kilometer per uur. Ook voel je meteen het nadeel van deze hoge velgen als het hard waait.

7. Banden

Qua banden kun je verschillende diktes kiezen. Als je op het asfalt blijft fietsen heeft profiel eigenlijk geen invloed. Wel zit er veel verschil in lekbestendigheid, comfort, en duurzaamheid. Er zijn weinig slechte banden op de markt. Banden zijn tevens niet heel duur en gemakkelijk te vervangen. Vroeger was 23mm breedte de standaard. Inmiddels is dat verschoven naar 25mm en ook fietsen steeds meer mensen op 28mm.

8. Bikefit

Heb je jouw eerste racefiets gekocht? Gefeliciteerd! Wij raden altijd aan om de racefiets goed te laten afstellen. Hoe beter jij op je fiets zit, hoe langer je fietsplezier zult hebben. En dat is natuurlijk wat we willen!

Hoe heb jij een eerste racefiets gekocht? Heb je nog meer vragen? Stel ze dan gerust hieronder!

Tekst: Japke Janneke

12 Comments

  1. mei 1, 2020 / 12:16 pm

    Hee Japke!

    Als eerst van harte gefeliciteerd met jullie website! Whoehoe!! Voor mij komt deze site precies op het juiste moment, daar mijn vriend en ik afgelopen week voor het eerst naar een eigen racefiets zijn gaan kijken. Voor ons beide een totaal nieuw iets wat we moeten ontdekken, dus ik ben mega blij met deze site en alle tips!!

    Ik had gelijk een vraagje… afgelopen week ben ik bij Decathlon gaan kijken voor een racefiets. Zij bieden fietsen al aan voor 300 euro en ik vroeg me af of voor een beginner een fiets van Decathlon ook een prima optie is? Wat is jullie mening hierover?

    Succes met de site en alvast bedankt voor jullie reactie!!

    Groetjes,

    Simone

  2. Katrien
    mei 3, 2020 / 7:50 am

    Ik ben ook sinds enkele maanden begonnen dus leuk dat er zo een website komt. Ik heb nog veel te leren haha. Want.. ik heb nu een racefiets die uniseks is, wat is jullie mening daarover? Kan dat of moet je toch echt een vrouwenmodel hebben?
    Ik merk trouwens dat ik vaak last heb van nek en schouders, hebben jullie daar tips voor?

    • Redactie
      Auteur
      mei 4, 2020 / 6:20 am

      Een uniseks fiets moet prima kunnen, hoor! Geen enkel probleem! Het belangrijkste is de framemaat en de afstelling. De fiets moet passend worden gemaakt op jouw lichaam, maar dit kan ook met een mannenframe.
      Stijve nek en schouders is een bekend probleem onder wielrenners, maar ook een kwestie van gewenning! Probeer ontspannen op de fiets te blijven zitten en geef je nek en schouders na afloop een warme douche of een extra dagje rust.

    • Jos
      mei 11, 2020 / 9:49 am

      Ik hoop dat ik als man hier ook op mag reageren…. Ik ben Bikefitter en heb veel vrouwen geholpen met klachtenvrij op de fiets te zitten en rijden. Omdat ik betrokken ben bij een fietsmerk snap ik het als mijn reactie niet geoorloofd is. Mijn intentie is alleen een paar tips te geven.
      Klachten in nek en schouders komen inderdaad vaak voort uit gespannen op de fiets zitten, maar er zijn nog een paar zaken die je kunnen helpen minder klachten te krijgen.
      1 een te breed stuur of te gestrekte houding op de fiets zorgt voor een onnodige belasting van nek en schouders. Het maakt het fietsen ook veel zwaarder. Je kunt dit ook ervaren met het doen van push-ups. doe ze maar eens met armen recht onder je of met je armen breed uit elkaar.
      2 een goede core stability is cruciaal bij het fietsen op een racefiets.
      3 probeer met licht gebogen armen te rijden. gestrekte armen geven ieder tikje van je fiets recht door aan je nek en schouders. gebogen armen vangen schokken en trillingen veel beter op.
      4 kijk of je bandenspanning niet te hoog is. te harde banden dempen te weinig en zorgen voor teveel energie verlies en dus snelheid.

      Ik hoop dat je er wat aan hebt!

  3. Miriam
    mei 13, 2020 / 6:51 pm

    Allereerst gefeliciteerd met de website!

    Naast hardlopen ben ik afgelopen maanden wat fanatieker gaan fietsen. Dit doe ik op dit moment echter op een (hele oude) fastroad van Giant en wil ik de overstap gaan maken naar een echte racefiets. Door eerdere klachten aan mijn schouder gaat mijn voorkeur wel uit naar een damesmodel, hier lijkt alleen een zeer beperkt aanbod in te zijn. Heb je nog goede tips voor winkels (ik reis graag een stukje voor een goed aanbod en advies) en/of merken met een groot dames aanbod? Ik hoor het onwijs graag!

    • Redactie
      Auteur
      mei 14, 2020 / 4:41 am

      In welke regio woon je? 🙂

      • Herica
        mei 14, 2020 / 4:02 pm

        Hoi,
        allereerst gefeliciteerd met de site het ziet er mooi uit!! Ik wil beginnen met mijn fiets avontuur, waar kan ik informatie vinden over mijn framemaat? Ik ben 1,56 lang.
        Alvast bedankt,
        Herica

        • Redactie
          Auteur
          mei 15, 2020 / 12:28 pm

          Hi Herica,

          Dank! Wat leuk om te horen. Hieronder een schatting, maar mocht je echt exacte maat willen weten, raden we aan een winkel te bezoeken. Zij kunnen het precies opmeten. Je framemaat wordt namelijk bepaald dmv je binnenbeenlengte.

          Lichaamslengte Geschatte binnenbeenlengte Framemaat
          165 76 51
          168 77 52
          171 79 53
          174 81 55
          177 82 55
          180 84 57
          184 86 58
          187 88 59
          190 91 61
          194 93 63
          196 94 63

      • Miriam
        mei 14, 2020 / 7:46 pm

        Regio Den Haag, maar ben zeker bereid om in de hele randstad te zoeken 🙂

  4. Hendrik
    mei 13, 2020 / 9:34 pm

    ‘ Shimano is meestal de goedkoopste en meest basic groep, Campagnolo is iets duurder en tot slot heb je SRAM.’

    Dit klopt natuurlijk niet helemaal. Shimano maakt goedkope instapgroepen, maar ook Dura Ace, waar profs mee rijden. Of Ultegra, wat gewoon een verdomd goede groep is. Nieuwe onderdelen van Campagnolo zijn veelal duurder dan Shimano en Shimano onderdelen zijn weer uitwisselbaar met SRAM.

    Verder is carbon niet per definitie kwetsbaarder dan aluminium. Sterker nog, carbon velgen kunnen veel meer hebben dan alu. Overigens zijn er genoeg high-end alu fietsen die beter en lichter zijn dan goedkoop carbon. Tot slot zijn er wel heel veel slechte banden op de markt. Vittoria Rubinho bijvoorbeeld, die hebben amper grip op nat wegdek.

    • Redactie
      Auteur
      mei 14, 2020 / 4:41 am

      Dank voor de aanvulling!

  5. Pietertje
    mei 18, 2020 / 10:44 am

    Ik zou ook nog graag een aanvulling willen doen (als man).

    In mijn optiek de belangrijkste onderdelen om comfort te verbeteren.

    1. Formaat frame, de geometrie van het frame en jouw positie op het frame. Dit maakt of breekt je comfort op de fiets. Ga liever voor een (goed) frame wat bij jou past dan een dure groep voor afmontage of velgen. Die kan je later altijd nog kopen.
    2. Banden. Als het kan zo breed mogelijk. Goede banden “bollen” beter zoals de Belgen het zouden zeggen. En omdat de wanden vaak flexibeler zijn dempen ze ook beter. En ga voor zo breed als je frame toelaat. Hierdoor kan je met lagere bandenspanning eigen.
    3. Dik stuurlint of met extra gel pads onder je stuurlint. Als je op de fiets zit krijgt je lichaam oneindig veel micro hobbels te verwerken. Dit zorgt voor extra vermoeidheid. De gel pads of dik stuurlint halen hier de scherpe randjes vanaf.
    4. Zadel. Probeer verschillende zadels. Het belangrijkste contact punt voor jouw met de fiets. En is ook heel persoonlijk qua zitcomfort
    5. Fietsbroek. Zie 4.
    6. Schoenen en schoenplaatjes. Ook hier kunnen verschillende combinatie voor jou goed of minder goed werken.

    Dat was het wel zo’n beetje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *